مدرسه پسرانه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه

آموزش آسان، همیشه ، همه جا و برای همه

مدرسه پسرانه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه

آموزش آسان، همیشه ، همه جا و برای همه

دوره اول متوسطه راهنمایی تحصیلی
دوره دوم متوسطه نظری(تجربی، ریاضی، انسانی)
دوره پیش دانشگاهی(تجربی، ریاضی، انسانی)
کار-دانش

بایگانی

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۳ ، ۱۷:۴۶
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه

توسعه و نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی  (فصل پنجم- راهبردهای کلان ردیف شماره 4)

تامین و بسط عدالت در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب با توجه به تفاوت ها و ویژگی های دختران و پسران مناطق مختلف کشور (فصل ششم- هدف های عملیاتی و راهکارها  ردیف 5 شماره)

بهره مندی هوشمندانه از فناوری های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبتنی بر نظام معیار اسلامی (فصل پنجم- راهبردهای کلان ردیف شماره 7)

ارتقای کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری های نوین   ( فصل ششم – ردیف 17)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۳ ، ۱۷:۴۰
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۳ ، ۰۹:۴۲
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دوره راهنمایی


1. تصویر صفحه اول شناسنامه که با اصل آن مطابقت داشته باشد و در صورت وجود تغییرات و اصلاحات در شناسنامه،تصویر صفحه توضیحات نیز ضروری است و لازم است شناسنامه دانش آموزی که به 15 سال تمام رسیده است عکس دار باشد.
2. 4 قطعه عکس 4*3
3. تصویر کارت ملی
4. تصویر پاسپورت(صفحات دارای مهر ورود و خروج)
5. توصیه نامه دوره ی راهنمایی تحصیلی یا فرم ویژه جایگزین آن
6. کارنامه تطبیق برای دانش آموزان تطبیقی
7. اصل مدرک تحصیلی سال گذشته
8. برای دانش آموزان ذکور که از معافیت تحصیلی بر خوردار نمی باشند،ارائه تصویر مدارک معتبر در خصوص وضعیت نظام وظیفه(کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه)که با اصل آن مطابقت داشته باشد الزامی است.


مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دوره متوسطه


1. تصویر صفحه اول شناسنامه که با اصل آن مطابقت داشته باشد و در صورت وجود تغییرات و اصلاحات در شناسنامه،تصویر صفحه توضیحات نیز ضروری است و لازم است شناسنامه دانش آموزی که به 15 سال تمام رسیده است عکس دار باشد.
2. 4 قطعه عکس 4*3
3. تصویر کارت ملی
4. گواهینامه پایان دوره راهنمایی تحصیلی یا گواهی موقت قبولی سال سوم دوره راهنمایی برای دانش آموزان پایه اول
5. کارنامه سال یا سالهای قبل دوره متوسطه و فرم یک شماره یک هدایت تحصیلی
6. تصویر پاسپورت(صفحات دارای مهر ورود و خروج)
7. کارنامه تطبیق برای دانش آموزان تطبیقی
8. اصل مدرک تحصیلی سال گذشته
9. برای دانش آموزان ذکور که از معافیت تحصیلی بر خوردار نمی باشند،ارائه تصویر مدارک معتبر در خصوص وضعیت نظام وظیفه(کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه)که با اصل آن مطابقت داشته باشد الزامی است.


مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در دوره پیش دانشگاهی


1. تصویر صفحه اول شناسنامه که با اصل آن مطابقت داشته باشد و در صورت وجود تغییرات و اصلاحات در شناسنامه،تصویر صفحه توضیحات نیز ضروری است و لازم است شناسنامه دانش آموزی که به 15 سال تمام رسیده است عکس دار باشد.
2. 4 قطعه عکس 4*3
3. تصویر کارت ملی
4. تصویر پاسپورت(صفحات دارای مهر ورود و خروج)
5. اصل کارنامه فارغ التحصیلی
6. دیپلم موقت
7. کارنامه تطبیق برای دانش آموزان تطبیقی
8. اصل مدرک تحصیلی سال گذشته
9. برای دانش آموزان ذکور که از معافیت تحصیلی بر خوردار نمی باشند،ارائه تصویر مدارک معتبر در خصوص وضعیت نظام وظیفه(کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت نظام وظیفه)که با اصل آن مطابقت داشته باشد الزامی است.
10. اصل کارنامه سه سال دبیرستان
11. اصل خلاصه سوابق تحصیلی (مدرک ذکر شده با کارنامه فارغ التحصیلی متفاوت است)


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۳ ، ۰۹:۴۰
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۳ ، ۰۹:۴۰
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۳ ، ۰۹:۳۶
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه

اساسنامه آموزش از راه دورppt

آموزش از راه دور در سند تحول بنیادین


آموزش از راه دور

آموزش از راه دور1(DL) هر گونه یادگیری است که طی آن معلم و دانش آموز از نظر جغرافیایی دور از یکدیگر هستند. یادگیری از راه دور با استفاده از امکانات پست الکترونیکی، ویدیو، تلویزیون کابلی، رسانه ها و یا هر تکنولوژی مرتبط با اینترنت از قبیل تابلوی پیغام ها، اتاق گفتگو و کنفرانس های کامپیوتری یا ویدیویی امکان پذیر است. در واقع آموزش از راه دور یک سیستم هدایت شده یا فرآیندی است که یادگیرندگان را به منابع دور دست متصل می کند. در ضمن، می تواند به عنوان ابزاری برای یادگیری مکمل نیز بکار گرفته شود(جلالی1381).

آموزش از راه دور عبارت است از نوعی فرایند آموزشی که در آن تمامی یا بیشتر آموزش از طریق یاددهنده نسبت به فرد یادگیرنده فارغ از زمان و مکان انجام می گیرد، بدین مضمون که تمامی یا بخشی از ارتباط بین آموزگاران و آموزنده ها از طریق یک رسانه مصنوعی، خواه الکترونیک، خواه چاپی صورت می پذیرد. بنابرتعریف، در آموزش از راه دور ابزار نرمال یا اصلی ارتباط، فناوری است(مهر پویا،1384).

تکامل تاریخی آموزش از راه دور

تکامل تاریخی آموزش از راه دور در چهار مرحله اصلی روی داده است، که هر یک از آنها با شکل سازمانی خود از اصلی ترین شکل ارتباطات مشتق شده است.

1- نظام های مکاتبه ای : که در پایان قرن نوزدهم ریشه دارند، وهنوز پر استفاده ترین شکل از آموزش از راه دور در کشور های کمتر توسعه یافته می باشند؛ بر اساس یک راهنمای مطالعه در قالب متنی اغلب همراه با اجزاء شنیداری و دیداری همچون نوار کاست و اسلاید بوده و تعامل در روش مکاتبه ای از طریق نامه ها و دیگر اسناد نوشتاری و چاپی تهیه شده است، که از طریق سیستم های پستی فرستاده می شوند(یونسکو،2002).

2-  نظام های آموزشی رادیو تلویزیونی: از فناوری های انتقالی متنوع بهره می گیرند- زمینی ، ماهواره ای و رادیو تلویزیون کابلی تا سخنرانی های زنده و ضبط شده در اختیار یادگیرنده های انفرادی ساکن در خانه و گروه هایی از یادگیرنده ها در کلاس های درس دور دست – جایی که ممکن است گونه ای از حمایت رو- در- رو فراهم آید، قرار می گیرند. برخی سیستم ها،رابطه های محدود رادیویی یا تبادل نظر ویدیویی را با شخص مربی در یک نقطۀ کانونی ارائه می دهند(همان منبع).

3-  نظام های چند رسانه ای : شامل متن، رادیو، ویدیو، مواد رایانه ای ، وبه طور معمول گونه ای حمایت رو-در-رو از آموزگار می شود که هم به افراد و هم به گروه ها منتقل می گردد. در این رویکرد،که عبارت است از آنچه از سوی دانشگاه های باز به کار گرفته می شود، آموزش دیگر کار یک فرد نیست بلکه کار تیم هایی از متخصصان است. متخصصان رسانه ای ، متخصصان اطلاعاتی ، متخصصان طراحی آموزشی و متخصصان یادگیری برنامه ها برای اعزام بین شمار بالایی از یادگیرنده ها، که معمولاً در سرتاسر کشور پراکنده هستند، آماده می شوند(همان منبع).

4-  نظام های اینترنتی: که در آنها مواد چند رسانه ای (نوشتاری ، شنیداری ، ویدیویی و رایانه ای) در شکل الکترونیکی از طریق رایانه ها- همراه با دسترسی به پایگاه های اطلاع رسانی و داده ای وکتابخانه های الکترونیکی – به افراد منتقل می شوند و تعامل بین معلم – دانش آموز، دانش آموز- دانش آموز، یک-یک ، یک –بی شمار، بی شمار- بی شمار را به صورت همزمان یا غیر همزمان – از طریق پست الکترونیکی، کنفرانس های رایانه ای و تابلو اعلانات و مانند آن میسر می سازند (همان منبع ).

تاریخچه آموزش از راه دور

1- تاریخچه آموزش از راه دور در جهان

اسحاق پیتمن در سال 1840 م پیشنهاد تدریس دوره های کوتاه مدت از طریق مکاتبه ای را برای دانش آموزان در بریتانیای کبیر ارائه کرد. گوستاو اشمیت به عنوان پدر آموزش زبان در آلمان در سال 1850 شناخته می شود که آموزش زبان از طریق مکاتبه ای برای بزرگسالان به صورت خود آموز فراهم کرد.

تاریخ نشان می دهد که دانشگاه لندن (1836) ،دانشگاه شیکاگو(1892) و دانشگاه کوئیزلند(1911) اولین موسسات آموزشی بودند که آموزش عالی از راه دور را برقرار کردند

دانشگاه باز انگلیس را می توان اولین مؤسسه آموزش از راه دور در جهان نام برد. طرح شکل گیری این دانشگاه در 1963 م ریخته شد؛ یعنی زمانی که به عنوان یک «دانشگاه مکاتبه ای» و«دانشگاه هوایی» طراحی شده بود. اما در 1969 میلادی که این دانشگاه دوران شکوفایی خود را آغاز کرد ، از طرف کمیته طراحی نام دانشگاه باز1را به آن اختصاص دادند( ضرغام و عالی پور، 1371).

2- پیشینۀ آموزش از راه دور در ایران

     2-1  دانشگاه ابوریحان بیرونی

برای اولین بار در ایران در سال 1350 دانشکده ای در دانشگاه ابوریحان بیرونی برای ارائه آموزش از راه دور و به طریق «مکاتبه ای» شکل گرفت که مقدمات آن از سال 1348 به بعد فراهم آمده بود. این دانشکده که با نام دانشکده مکاتبه ای فعالیت خود را در چهار رشته تحصیلی آغاز کرده بود، به زودی در هفت رشتۀ تحصیلی شیمی- طبیعی، فیزیک-ریاضی، زبان و ادبیات فارسی ، آموزش و پرورش ابتدایی، اقتصاد و تعاون روستایی، مدیریت خدمات –بانکی (مقطع فوق دیپلم)، ومدیریت خدمات فنی(مقطع فوق دیپلم) به فعالیت خود ادامه داد. این دانشکده بعداً بر تعداد دانشجویان و رشته های تحصیلی خود افزود و به دو دانشکده « علوم انسانی» و«علوم اجتماعی» تفکیک شد.

آموزش از راه دور در دانشگاه ابوریحان بیرونی ، تلفیق مجموعه ای از ابزارهای آموزش حضوری وآموزش از راه دور بود. کتاب و مواد چاپی محور اصلی این ابزارها به شمار می آمد و در حقیقت اساس آموزش مکاتبه ای را تشکیل می داد. در این نظام به منظور ارائه خدمات آموزشی و سنجش آن از مواد و مطالب درسی ، کتب و مطالب مفید جنبی ، آزمون های درسی ضمن سال، مواد کمک آموزشی، کتابخانه، دفترچه های مخصوص مکاتبه با استادان برای رفع اشکالات درسی، آموزش های حضوری و امتحانات پایان نیم سال تحصیلی استفاده می شد. دانشگاه ابوریحان بیرونی در سال 1359 به کار خود خاتمه داد. این دانشگاه در خلال سال های 59-1350 در مجموع 1779 نفر در مقطع کاردانی و 1305 نفر در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل داشته است(عظیمی،1386).

 

    2-2- دانشگاه آزاد ایران

یکسال پس از تاسیس نظام آموزش مکاتبه ای در دانشگاه ابوریحان - یعنی در سال 1351- دست اندرکاران امور آموزش عالی در اندیشۀ تاسیس دانشگاهی بودند که قادر به ارائه آموزش از راه دور باشد. پس از انجام مطالعات مقدماتی ، دانشگاه آزاد ایران در سال 1352 تاسیس شد. هدف اساسی از این تاسیس، افزایش ظرفیت پذیرش نظام آموزش عالی ایران برای تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد بود. وهمچنین تصمیم گرفته شد که گروه های تهیه مواد درسی تشکیل شوند. بدین ترتیب متون درسی خودآموز به عنوان مهم ترین رسانه آموزشی دانشگاه در نظر گرفته شد، زیرا برنامه ریزان اعتقاد داشتند که متون خود آموز به دانشجویان اجازه می دهد در مکان و زمان دلخواه خود به مطالعه بپردازند. رسانه های دیگری نیز مدنظر بودند که نوارهای صوتی و تصویری، آزمایشگاه ، فیلم های آموزشی ، کیت های آموزشی و کلاس های حضوری را شامل می شد . سرانجام این دانشگاه فعالیت آموزشی خود را با پذیرش اولین گروه دانشجویان در بهمن ماه 1356 آغاز کرد . تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه جمعا 128 نفر و تعداد کل کارکنان دانشگاه به 397 نفر بالغ گردید . تراکم کار بیش از حد گروه های تهیه درس و کار آماده سازی متون درسی و مواد دیداری – شنیداری و مجموعه های آموزشی و کمک آموزشی ، ضرورت استفاده از خدمات پاره وقت تعدادی از متخصصان را برای کمک به گروه های مزبور غیر قابل اجتناب می نمود ، از این لحاظ دانشگاه کلیه امکانات خود را برای همکاری این متخصصان بکار گرفت . این دانشگاه بدون داشتن فارغ تحصیل در سال 1359 به کار خود خاتمه داد .(همان منبع ) .

        2-3 دانشگاه پیام نور

دانشگاه پیام نور تنها دانشگاه موجود در جمهوری اسلامی ایران است که براساس نظام آموزش از راه دور (نظام آموزش باز ) تاسیس شده است . از سال 1359 تا 1366 آموزش از راه دور در ایران وجود نداشت . اما در خلال این سال ها اولیای امور آموزش عالی کشور اندیشه تاسیس موسسه آموزش عالی دیگری را در سر می پروراندند . پس از انجام مطالعات و بررسی های اولیه ، دانشگاه پیام نور در سال 1366 تاسیس شد. از اهداف ایجاد دانشگاه پیام نور می توان به موارد زیر اشاره کرد :

- ارتقاء سطح علمی و فرهنگی جامعه

- فراهم کردن امکان ادامه تحصیل در همه ی نقاط کشور

- افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه ها با استفاده از نیروها و امکانات بالقوه جامعه موجود در نظام سنتی

- تربیت بخشی از نیروهای متخصص جامعه

مواد آموزشی مورد استفاده در این دانشگاه کتاب های خودآموز، کتاب های جنبی ، نوارهای تصویری (ویدئویی ) ، نوارهای صوتی ، سی دی های آموزشی، نرم افزارهای چند رسانه ای دروس در قالب برنامه «پاور پوینت» و کیت های آزمایشگاهی است . این دانشگاه برای اکثر دروس کتاب خودآموز تهیه کرده است که از طریق مراکز و کتاب فروشی ها توزیع می شود . حضور در کلاس های درسی این دانشگاه به جز برای دروس عملی و آزمایشگاهی الزامی نمی باشد و برای دانشجویانی که در تمامی کلاس های رفع اشکال هر یک از دروس حضور داشته باشند از شش نمره فعالیت کلاسی بهره مند می شوند. مدارک تحصیلی این دانشگاه همانند مدارک تحصیلی سایر دانشگاه های دولتی ، معتبر بوده و برای ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور از اعتبار لازم برخوردارند. مقاطع تحصیلی این دانشگاه عبارتند از : کارشناسی (لیسانس)، کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و دکتری تخصصی (PH.D). این دانشگاه در حال حاضر در رشته های علوم پزشکی ، دانشجو ندارد. حداقل نمره قبولی در هر یک از دروس در مقطع کارشناسی 10 ، مقطع کارشناسی ارشد 12 و دکتری تخصصی 14 می باشد. تمامی برنامه های درسی و سرفصل دروس ارائه شده این دانشگاه ، مطابق با سر فصل وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری است .در سال های اخیر ، دانشگاه پیام نور با توجه به افزایش تقاضا در بین داوطلبان ورود به مقاطع عالی از بعد ساختاری و جغرافیایی گسترش قابل توجهی کرده است . در سال تحصیلی 86-1385 ،این دانشگاه با 11 منطقه آموزشی در حدود 683 هزار نفر دانشجو داشته است که در 457 مرکز این دانشگاه مشغول تحصیل   می باشند . این دانشگاه با گسترش دورۀ تحصیلات تکمیلی 124 رشته گرایش کارشناسی ارشد و 28 رشته گرایش دوره دکتری تخصصی به فعالیت خود ادامه می دهد. اعتبار عمرانی این دانشگاه تا تیر ماه 1384 در حدود 2.3 میلیارد تومان بوده است (سیدآقایی ،1386) .

 

نسل های تکنولوژی آموزش از راه دور

طبقه بندی ارائه شده از سیستم ها در قالب نسل های مختلف به ما کمک می کند تا اجزاء تشکیل دهنده سیستم را در یک فاصله زمانی  مشخص بهتر شناخته و تشریح نماییم.

-        نسل اول

مهم ترین تکنولو‍ژی که در این نسل به کار می رفت، کتاب های درسی و جزوه های راهنمای مربوط به هر دوره بود. البته اینگونه مواد چاپی تنها به متون و کتاب های مرجع ختم نمی شوند بلکه این مواد به طور دقیقی طراحی شده و به نحو هدفمندی توسط گروهی از متخصصان زبده و ماهر تولید می گردند. که این گروه شامل:

·        طراح آموزشی آشنا با نظریه های یادگیری رفتاری

·        متخصصان موضوع درسی

·        هنرمندان گرافیک ماهر

·        ویرایشگر زبده

·        مدیر پروژه برای اداره نمودن بودجه و مدیریت زمان

یکی از مهم ترین خصوصیت های تکنولوژی نسل اول، به حد اکثر رساندن آزادی و استقلال دانشجویان است . به نحوی که به نظام های «مطالعه مستقل» معروف است.

-        نسل دوم

نسل دوم در دوره ای شکل گرفت که تکنولوژی های جدیدتر جمعی رسانه های رادیو و تلویزیون بوجود آمده و نظریه یادگیری شناختی با استقبال روز افزونی مواجه شده بود. پیشرفت های بوجود آمده در نظریه یادگیری شناختی باعث شد تا سازمان دهنده های پیشرفته1 ایفای نقش ها2 تصاویر خلاصه3 و همتایان شبه سازی شده4 کاربران را به دنیای رسانه ای پیچیده ای بکشانند.

به هر حال تعامل مستقیم میان اساتید و دانشجویان این نسل محدود به تکنولوژی بود که غالبا در نسل اول (تلفن و نامه) نیز مورد استفاه قرار گرفته بودند.

-        نسل سوم

نسل سوم از مزیتی همچون امکان بر قراری تعاملات انسانی همزمان و غیر همزمان که به وسیله مجموعه ای از تکنولوژی های ارتباطات از راه دور – بویژه همایش های صوتی، تصویری و رایانه ای – فراهم شده است، برخوردار می باشد. نظریه یادگیری ساختن گرایانه نسل سوم، نظام های آموزش از راه دور را با هدف خلق فرصت هایی برای دانشجویان در جهت ایجاد و بازسازی دانش، چه به عنوان افرادی مستقل و چه به عنوان اعضای گروه های یادگیری مورد پذیرش قرار داده است.

-        نسل چهارم

این نسل توانسته است سه ویژگی عمده و اولیه شبکه یعنی: بازیابی حجم گسترده ای از اطلاعات محتوایی، ظرفیت تعاملی ارتباطات مبتنی بر رایانه و قدرت پردازشگر های محلی را با هم تلفیق کند.

-        نسل پنجم

به طور خلاصه، نسل پنجم توانسته است «هوش مصنوعی1» را به توانایی های شبکه اضافه نماید ویا آنگونه که «برنوزلی»، طراح اصلی شبکه، میگوید نوعی اشتراک معنایی را بوجود آورده که «عوامل خودکار» انسانی و غیر انسانی را قادر خواهد نمود تا به جستجو و فرآوری اطلاعات در شبکه بپردازند. با مروری بر «نسل های آموزش از راه دور» در می یابیم که نوع، میزان و یکپارچگی انواع و اشکال تعامل، عنصر اساسی و تعیین کننده هر نسل است(دی.آر. گریسون و تری آندرسون ترجمه زارعی زوارعی و صفایی موحد).

نکات کلیدی در انواع روش های آموزش از راه دور

ü     جدایی معلم از دانش آموز در خلال فرایند آموزش

ü     بکار بردن رسانه ها برای مرتبط کردن معلم و دانش آموزان که محتوای درسی را منتقل می کند.

ü     فراهم آوری ارتباطات دو طرفه بین معلم، موسسه آموزشی و دانش آموز.

ü     جدا کردن معلم و دانش آموز در مکان و زمان

ü     کنترل ارادی یادگیری که این کنترل بیشتر توسط دانش آموزان نسبت به معلم انجام می گیرد.

آموزش از راه دور در واقع تازه ترین تلاش های متخصصان برای پاسخ گویی به نیاز های آموزشی کسانی است که

شایستگی استفاده از تحصیلات را دارند ولی تحت فشار موانعی چون وقت، محدودیت مکان، معلولیت جسمی و یا مسئولیت های شخصی و حرفه ای - که دانش آموزان آموزش رایج با آن مواجه نیستند – قرار گرفته اند.

 

اهداف آموزش از راه دور

-  افزایش سطح آموزشی یک جامعه از طریق کمک در جهت دسترسی به منابع اطلاعاتی جهان

-  ایجاد فرصت برای فراگیرانی که فرصت تحصیل را از دست داده اند.

-  تقویت نیروی انسانی کارآمد از لحاظ علمی وفنی.

-  بهبود کیفیت آموزشی (آموزش مرتبط با نیاز های کشور و آموزش مستمر برای شاغلین).

-  ایجاد فرصت های آموزشی برای کارکنان (زمانی، مقدسی،1376ص151).

 

اصول آموزش از راه دور

از میان اصول آموزش از راه دور به چهار اصل که از اهمیت خاصی برخوردار است اشاره می شود:

1- اصل یادگیری تسلط یاب یا یادگیری در حد تسلط : مطابق این اصل شرایط یاددهی –یادگیری به عنوان کانون فرایند آموزشی طوری تنظیم و فراهم می شود که همه دانشجویان می توانند قابلیت های تعیین شده را به طور کامل کسب کنند. توجه به این اصل یکی از ضرورت های اساسی نظام آموزش از راه دور محسوب می شود(ابراهیم زاده، 1371).

2- اصل فعالیت یادگیرنده: مطابق این اصل ، یادگیرنده برای کسب دانش و آگاهی لازم تا سطح به کاربستن خلاقیت ، باید از توانایی ها و قابلیت های فردی خود حداکثر استفاده را بکند و در این راه به معلم اتکا نداشته باشد(همان منبع).

3- اصل یادگیری توزیعی : در این اصل محیط آموزشی توزیعی، رویکردی فراگیر محور دارد و در این محیط با استفاده از فناوری های مختلف فرصتی برای انجام فعالیت ها با ایجاد تعامل میان مکان و زمان فراهم  می آید(فراهانی ،ج، 1380، ص43).

4- اصل حفظ فاصله بین فراگیر و آموزشگر: این اصل ضمن تاکید برحفظ وتقویت تعامل بین عناصر آموزشی در نظام آموزش از راه دور ، هرگونه ارتباط آموزشی را در فرایند یاددهی – یادگیری از طریق رسانه وبصورت غیر مجاورتی و در حداقل ارتباط های حضوری تعریف کرده است(همان منبع).

 

ساختار نظام آموزش از راه دور

هر نظامی به واسطۀ اجزاء تشکیل دهنده اش که عملکرد یکدیگر را کامل می کنند به کار خود ادامه می دهد(عظیمی،1386).

 یک مؤسسه آموزش از راه دور ممکن است از قسمت های زیر تشکیل شده باشد:

1) برنامه ریزی و مدیریت

2) بخش اداری

3) بخش علمی

4) سیستم ارسال( چرخه تدریس- یادگیری)  شامل:

الف. مواد آموزشی

ب. مدرسین( منابع انسانی)

    ج. دانشجویان

 

ساختار کلی یک نظام آموزش از راه دور مبتنی بر وب

1)      فعالیت های آموزشی (ارائه دوره ، شرکت در دوره ها و ... )

2)      فعالیت های پژوهشی (اجرای پروژه های پژوهشی گروهی، پژوهش های آزاد، برگزاری کنفرانس ها ،سمینارها و... )

3)    فعالیت های ستادی (پذیرش، ثبت نام، برنامه ریزی آموزشی و...)(کاهانی،1385)

 

     ساختار نظام های آموزش از راه دور

               مبتنی بر وب

                                

فعالیت های آموزشی

فعالیت های پژوهشی

 فعالیت های ستادی  

 

 

 

 

 


نمودار_2-1 ساختار کلی نظام های آموزش از راه دور مبتنی بر وب

 

مزایای آموزش از راه دور

یادگیری باز و از راه دور به عنوان نیرویی حمایت کننده از توسعه اجتماعی و اقتصادی، امروز یکی از عرصه های آموزش و تربیت است که هر چه سریع تر در حال رشد می باشد. یادگیری باز و از راه دور خیلی زود به یک بخش پذیرفته و نه حیاتی از جریان اصلی نظام های آموزشی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل می شود – در حالی که اهمیت ویژه ای برای مورد دوم قائل است. این رشد تا اندازه ای به واسطه علاقه مربیان و آموزگاران در بکارگیری فناوری های اطلاعاتی شبکه اینترنت برانگیخته شده است. مزایای آموزش از راه دور برای یادگیرنده ها و کارفرمایان نیز ویژگی هایی مهم از چشم انداز دولت ها به شمار می آیند(مهر پویا،1385).

 دولت ها به طور سنتی آماده سازی آموزش از راه دور را به منظورهای زیر معرفی کرده اند:

v    افزایش دستیابی به فرصت یادگیری و آموزشی

v    فراهم آوردن فرصت های افزوده برای روز آمد کردن، نگهداری و غنای فردی

v    بهبود صرفه اقتصادی منابع آموزشی

v    حمایت از کیفیت و تنوع ساختارهای آموزشی موجود

v    توازن نابرابری ها بین گروه های سنی

v    بسط و گسترش دسترسی جغرافیایی به آموزش

v    اجرای فعالیت های آموزشی و دیگر آموزش ها برای مخاطب گسترده

v    فراهم آوردن آموزش سریع و کارآمد برای گروه های کلیدی هدف

v    بسط و توسعه ظرفیت برای آموزش در حوزه های موضوعی جدید و چند رشته ای

v    ارائه آمیزه ای از آموزش با کار و زندگی خانوادگی

v    گسترش توانش چندگانه از طریق آموزش مکرر و مستمر

v    ارتقاء بعد بین الملی و تجربه آموزشی

v    بهبود کیفیت خدمات آموزشی موجود(مهرپویا،1385).

 

آموزش از راه دور به وسیله اینترنت و شبکه

از میان تمامی ابزارهای فناوری اطلاعات رایانه و اینترنت جایگاه خاصی را در آموزش پیدا کرده است. اینترنت با دارا بودن قابلیت های گوناگون ارائه متن، گرافیک، صدا و تصویر برای آموزش بسیار مناسب است. اینترنت اولین رسانه ای است که مخاطبان می توانند خود ارائه کننده مطالب باشند و بر روی رسانه خود تاثیر بگذارند. در واقع اینترنت رسانه ای واکنشی است و این قابلیت در آموزش بسیار کاربرد دارد. با بررسی ابزارهای دیگر آموزش از راه دور مانند پست، تلفن و رادیو و تلویزیون و مقایسه آنها با اینترنت، مشاهده می شود که قابلیت واکنش در اینترنت نسبت به دیگر ابزارهای کمک آموزشی بسیار بالاتر است و شاید به خاطر همین قابلیت باشد که بسیاری از کشورها به فکر راه اندازی مدارس مجازی افتاده اند. این مدارس جهت آموزش افراد از طریق اینترنت و بدون حضور در کلاس درس ساخته شده اند. آموزش مبتنی بر شبکه برای اجرای دوره های آموزشی و واحد های درسی دارای ویژگی های قابل توجهی است. زیرا بر فعالیت دانشجو، محتوای پویا، تعامل گروهی ، پرورش تفکر، بهره گیری از روش حل مساله، فراهم آوردن امکان رقابت سالم، ساختار پویا، انعطاف پذیری زمان و مکان، سرعت توسعه، امکان به روز کردن محتوا، سهولت دسترسی به منابع متنوع، خودآموزی، دسترسی سریع و آسان، استوار است. این ویژگی ها در برابر وضعیت سنتی، که کتاب محور آن است و با محتوای ثابت و نظری بر تمرین و تکرار و حفظ مطالب تاکید دارد بسیار متفاوت است(سرکار آرانی و مقدم، 1382).  

آموزش از راه دور مبتنی بر شبکه، دو ویژگی ممتاز برای یادگیری اثر بخش دارد:

1-بر خود آموزی تاکید می کند و به بهترین وجه امکان توسعه آن را به صورتی جذاب فراهم می آورد.

2-با تشکیل کلاس های مجازی و محیط گفتمان گروهی، امکان دسترسی به مخاطبان جهانی، مهارت های لازم برای تعامل، گفتگو، یادگیری مشارکتی، پژوهش، ارزشیابی، مشارکت و سرانجام کار از راه دور را در دانشجویان پرورش می دهد(سر کارآرانی و مقدم،1382)

درنتیجه دانشجویان از این طریق به بهترین نحو با مهارت های کسب و بهره گیری از اطلاعات آشنا می شوند و با تمرین آنها این مهارت ها را توسعه می دهند. «فیلیپ زاک» معتقد است که اینترنت می تواند ارزان تر، سریع تر و معمولا کاراتر از انواع دیگر یادگیری باشد ولی لزوما اثر بخش نیست.

روشهای ارائه آموزش از راه دور در اینترنت

1.       پست الکترونیکی (انتقال مواد آموزشی، ارسال تکالیف، دریافت و ارائه بازخورد)

2.      تابلو های اعلانات و گروه های خبری به منظور انجام مباحث در باره عنوان های خاص

3.     انتقال اطلاعات و مواد آموزشی

4.      کنش متقابل در شبکه

5.      کنفرانس های پرسش و پاسخ زنده که از نظام های چند رسانه ای موضوع محور یا گفت و گو های دوستانه گروهی در اینترنت استفاده می کنند.

6.      «اینترانت» ها یا شبکه های داخلی که دسترسی به آن از خارج میسر نیست، این شبکه ها، آموزش های لازم را برای کارکنان ارائه می دهند.

7.     پردازش اطلاعات، استفاده از منابع اطلاعاتی بر خط1، کاتالوگ های کتابخانه و سایت های شبکه برای به دست آوردن اطلاعات و پیگیری تحقیقات مرتبط با زمینه مطالعاتی(سرکارآرانی و مقدم،1382).

مزایای آموزش از راه دور از طریق اینترنت

ü     انعطاف پذیری زمان و مکان

ü     امکان بالقوه دسترسی به مخاطبان جهانی

ü     عدم وابستگی به تطابق تجهیزات رایانه ای و نظام های کاربردی

ü     سرعت پیشرفت زیاد در مقایسه با ویدیوها و دیسک های فشرده

ü     سادگی به روز کردن محتوا و همچنین قابلیت بایگانی اطلاعات

ü     هزینه های پایین گسترش و کاربرد(همان منبع)

محدودیت های آموزش از راه دور از طریق اینترنت

o       خطوط محدود ارتباطی و مودم های با سرعت پایین، انتقال صدا، تصویر و گرافیک را با مشکل مواجه می کند.

o       نداشتن مهارت های تکنیکی و غنی بعضی از استفاده کنندگان.

o       دسترسی به اینترنت برای افراد روستایی و دور افتاده مشکل است.

o       کناره گیری اجتماعی، فقدان کار گروهی حضوری، تعامل های عینی، روابط عاطفی اثربخش و عبارات غیر شفاهی موجب تاخیر در ارتباط می شود.

o       جستجو در پایگاه های اطلاعاتی بسیار و سایت های مختلف شبکه به مهارت های مدیریت اطلاعات نیاز دارد(همان منبع).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۳ ، ۰۹:۲۱
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه

معرفی رشته تصویربرداری

 

مقدمه


آیا می توان آینده را مشاهده کرد؟

آیا می توان گذشته را به تصویرکشید؟

چگونه ممکن است انسانی یک شبه دانشمند شد؟

کدام وسیله می تواند مبدل به خطرناکترین اسلحه جهان گردد؟

کدام وسیله می تواندشفا بخش ترین داروها باشد؟

بی تردید جواب فقط یک کلمه است (فیلم )

سفر به دنیای سحر انگیز فیلم وتصویربرداری با اولین قدم آغاز می شود.

بسیاری از مردم این قدم اول را صرفا با خرید یک دوربین برمیدارند اما !

 

اما دوربین خود بخود نمی تواند کاری انجام دهد حتی اگر از جدید ترین نوع و مجهزترین وگرانبهاترین آن باشداین وسیله ظریف و حساس به میل واراده انسان به کار می پردازد وآنچه اواراده کند برحسب معلومات و اطلاعات فنی وهنری ثبت می کند پس باید به معلومات درست دست یافت این معلومات درست و صحیح بدست نمی آید مگر آموزش دررشته تصویربرداری در شاخه کاردانش.

 

 

اهداف شاخه کاردانش در رشته تصویر برداری:

 

تربیت نیروی انسانی متخصص درسطوح نیمه ماهر و ماهر واستاد کاری در استفاده از هنر تصویربرداری برای ثبت لحظات تاریخی اجتماعی سیاسی .

 

تربیت نیروی موردنیازدرسطح دیپلم جهت ارائه خدمات دربخش تصویربرداری(مجالس- مراکزصنعتی- فیلمهای آموزشی)

 


تعریف مهارت تصویربردار:

 

تصویربردار کسی است که با اتکاء به دانش مبانی هنرهای تجسمی و ضمن رعایت اصول ایمنی و بهداشتی بتواند از عهده امور زیر برآید:

 

آماده سازی و بکارگیری صحیح تجهیزات و لوازم تصویربرداری،‌نورپردازی صحنه های داخلی،‌نورسنجی و تنظیم رنگ، نور و کادر دوربین،‌تصویر برداری ،‌تصویر برداری روی دست،‌نوشتن فیلمنامه های کوتاه،‌طراحی استریبوردهای ساده، مدیریت و کارگردانی پروژه های تصویر برداری

 


تعریف مهارت تدوینگر:

 

تدوینگر کسی است که با اتکاء به دانش هنر تدوین و مکیس و همچنین دانش استفاده از رایانه بتواند ضمن رعایت اصول ایمنی و بهداشتی،‌پس از آماده سازی سخت افزار و نرم افزارهای مورد نیاز در تدوین و میکس رایانه ای،‌بعد از بازبینی فیلم های برداشت شده و تهیه تایم کد و ذخیره سازی فیلم های برداشت شده در رایانه آنها را تدوین کرده،‌صدا و موسیقی مناسب را روی آن میکس نماید و پس از مراحل پردازش فیلم و ذخیره سازی آن با فرمت های مناسب،‌آن را بصورت کاست ویدئویی و لوح فشرده تحویل دهد.

 

 

آینده تحصیلی و کاری:


هنرجو با داشتن حد نصاب معدل دیپلم برای راهیابی به دانشکده علمی کاربردی امام علی (ع) در رشته فیلم سازی مشغول به تحصیل می شود.- با گذاردن پیش دانشگاهی هنر در کنکور سراسری و آزاد رشته هنر شرکت می کند (باتوجه به علاقه مندی شخصی به یکی از رشته های گرافیک ،‌هنرهای زیبا ،‌فیلم سازی و ....).- در نهایت با داشتن مهارت کافی در زمینه تصویربرداری و تدوین و میکس رایانه ای با گرفتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موسسات تبلیغاتی ، صدا و سیما ،‌دفاتر عکسی و تصویربرداری و... فعالیت داشته باشد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۳ ، ۱۰:۵۸
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۳ ، ۱۰:۵۳
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آذر ۹۳ ، ۱۰:۵۰
مدرسه آموزش از راه دور فراگیر هگمتانه
src='http://www.adro.ir/Adro.js'>